Een schoolplein is een dankbare plek om te vergroenen. Het is goed voor de gezondheid van de kinderen, beter voor de opvang van het regenwater en goed voor de biodiversiteit. En: door zelf voedsel te verbouwen leren de kinderen dat sla niet uit de winkel komt.
George Leuver, directeur van de Agnesschool in de ‘stenige’ wijk Rotterdam-Zuid, deed in 2019 met zijn leerlingen mee aan een wedstrijd om het schoolplein te vergroenen. Het plan kwam als beste uit de bus, dus won de school 50.000 euro om het project te realiseren. De grijze tegels maakten plaats voor een uitgestrekte moestuin, er werden nieuwe goten en pergola’s aangelegd, boomstammen geplaatst om op te kunnen chillen en een eiland gecreëerd met nieuwe speeltoestellen van natuurlijke materialen.
Staat alles er nog netjes bij sinds de oplevering van het schoolplein, vorig jaar zomer? “We moeten de boel wel onderhouden, uiteraard”, legt George Leuver uit. “Het ontwerp van het Peuterplein hebben we aangepast omdat het zand er wegliep. En de houtsnippers op de speeleilanden moeten inmiddels worden vervangen. Dat gaan we nu in het voorjaar doen, in overleg met de gemeente. De snippers worden gemaakt van snoeiafval en die krijgen we van hen.” De voorjaarsvakantie is door de kinderen gebruikt om de perken aan te harken en klaar te maken voor het voorjaar. Is daar voldoende kennis voor in huis? “Nog niet”, lacht George. “Daarom hebben we een hovenier in de arm genomen. Dat moet wel, want we moeten nog veel leren. Bijvoorbeeld hoe we alle plantjes moeten verzorgen en wat het snoeiadvies is. Dat hadden we eigenlijk veel eerder moeten vastleggen, maar daar gaan we nu met een tuinman mee aan de slag.”
Ook in Amsterdam zijn ze druk met het vergroenen vans schoolpleinen. Zo is het schoolplein van basisschool De Schakel in 2020 onder handen genomen en groen en klimaatadaptief gemaakt. Stefan Koytek vertelt: “Tot vorig jaar was het schoolplein een stenen vlakte. Dat is in 2020 aangepakt en je merkt dat de kinderen nu veel gevarieerder spelen en daardoor zijn er minder conflicten op het schoolplein.
De school vindt het belangrijk om de kinderen in een natuurlijke omgeving te laten spelen, en niet op tegels van beton. Dat is gelukt, en iedereen is blij. “De leerlingen willen lekker met hun handen werken en buiten zijn. Er is veel meer voor ze om te doen. Het plein is nu van hen geworden.” aldus Stefan.
In Rotterdam-Zuid krijgen de kinderen van groep 3 t/m 8 wekelijks een uur les in tuinieren, in samenwerking met Stichting New Talent en Voedseleducatie010. Daar leren ze hoe ze moeten zaaien, onkruid wieden en hun groenten moeten oogsten. “In de winter krijgen ze les in gezond koken en leren ze hoe ze de tomaten die ze eerder hebben gezaaid en geoogst kunnen verwerken in een zelfgemaakte pizza. Zo leer je kinderen op een natuurlijke en leuke manier gezonde keuzes te maken.”
Hoewel er veel prijzengeld beschikbaar was, heeft de Agnesschool nog ruim 40.000 euro bij-gefinancierd. “We hebben allerlei instanties aangeschreven die subsidies konden verstrekken. Denk daarbij aan fondsen die vergroening belangrijk vinden, of die zich inzetten voor het welzijn van kinderen.” Maar betrek ook organisaties zoals de wijkraad, adviseert George. “De wijkraad en zelfs de gemeente zijn door ons geïnspireerd geraakt. Zij gaan binnenkort naast de school een flink stuk van de openbare ruimte groener maken. Een project dat tot stand is gekomen met de bewoners en onze leerlingen. Nu is het een kwestie van doorpakken en is heel de wijk straks prachtig groen.”